søndag 19. juli 2015

Frosk på trappa

En mørk og regnfull natt, hey, vent nå litt, dette er jo Nord Norge, jeg begynner på nytt...en regnfull natt badet i sol satt det en frosk på trappa. Den satt helt stille, litt i transe muligens, og håpet sikkert jeg skulle gå min vei, men jeg bor jo her og benyttet paralysen til et aldri så lite fotoshoot (takk og pris for midnattssol!). Dette var på mange måter drømmemodellen, den satt helt i ro og jeg fikk muligheten til å dokumentere dette vesenet fra alle mulige vinkler, samtidig som jeg i fullt alvor begynte å lure på om den virkelig var i live.

Dette minner meg på en annen froskehistorie, samme setting, bare noen år tidligere. Det var den gangen sønnen hadde funnet en enda større frosk, men var litt uheldig og mistet den mellom plankene på trappa. Skikkelig uflaks for frosken, men vi løftet opp trappa så den skulle kunne krype ut (om dette mot formodning ikke skjedde, ja, da ligger det et froskelik under plankene).

Jeg fryktet det samme hadde skjedd denne gangen også, for etter et par timer var frosken borte. Her er det tre mulige skjebner; enten hoppet den glad av gårde inn i solnedgangen (en metaforisk sådan), eller så datt også den ned under trappa, noe som i skrivende stund betyr at det er potensielt to froskelik på eiendommen. Det tredje alternativet er også av den grusomme sorten, sønnen foreslo at frosken hadde blitt til måsemat. De sirklet rundt i nærheten på riktig tidspunkt, evig patruljerende etter en godbit, så at frosken skulle ha endt opp i en måsekjeft er ikke usannsynlig.

Selv om frosken kan ha lidd en fryktelig skjebne, har jeg i det minste en håndfull bilder etter besøket!




















Ingen kommentarer: