fredag 6. februar 2015

Løskrage


Har lenge ønsket meg en løskrage, men hvilken form og stil skulle jeg velge?! Det finnes jo så mange søte og avrundete krager, jeg liker de også, men jeg har alltid hatt et godt øye til de med stand og spisse snipper.

Løsningen kom fra eget arkiv, den kule skjorta med orange mønster på hvit bunn hadde en krage som passet perfekt. Jeg har ikke gjort noen endringer, bortsett fra å lage lukkingen om til dame. Skjorta er fra sånn cirka 1970-tall og jeg tipper overstoffet er fra 1960-tallet, mye omtrentlighet her, men når man ikke har sikre kilder blir det sånn.

Overstoffet var såpass heftig at det passet fint å tone det ned med en ensfarget underkrage. Løskragen var behagelig å ha på seg og passet utmerket til genseren med båtutringning. Tenker det blir mye prøving foran speilet framover for å finne flere plagg der løskragen kommer til sin rett, kanskje man kan gå for krage på krage på krage på krage slik Viktor & Rolf har gjort!

PS. Min yngste tante har ytret seg om opprinnelsen av stoffet til kragen. Hun kjente det igjen fra et skjørt hennes søster sydde på 1950-tallet. Det hadde masse rynker i livet, og jeg siterer: ".....trur ho brukte et underskjørt av tynn rosa skumgummi med blonde over......."







Ingen kommentarer: