fredag 27. juni 2014

Sykkelveske

Hadde jo ei sykkelveske fra før av, men den hadde bare plass til en melkekartong og ei eske med cornflakes. Hvis man har tenkt seg til stranda så er jo ikke dette noe å trakte etter, oppakningen til jomfruturen sier også sitt: engangsgrill, badehåndkle, sitteunderlag, fat og bestikk, grillmat og skifteklær (ikke for det, kunne sikkert ha fått plass til en veskehund på toppen av alt dette, altså, hvis jeg hadde hatt en veskehund!). 

Dette er helt klart ei sykkelveske man kan lage selv, alt man behøver for at det skal funke er et bærebrett og et høvelig materiale, jeg var så heldig å ha begge deler! Konstruksjonen bygger på prinsippet til ei sadelveske, sykkelen er pakkeselet du slenger veska over og det hele holdes på plass ved hjelp av klappen (den der greia med hengsler oppå bærebrettet, aner ikke hva den kalles!). Det jeg gjorde var å ta mål av bærebrettets lengde og bredde, pluss hvor dyp og ruvende veska kunne være uten at den kom i veien. 

Yttermaterialet er grønn bevernylon og veska er foret med et tynnere og sterkt grønt stoff. Undersiden til vesken er i ett stykke (gang dette med to), posene, håndtaket og lokkene er festet i det. Jeg valgte å vrangsy yttersidene på posene inn i de to delene som utgjorde undersiden og til slutt sy i bunnen (som er formet som en halvsirkel) og stikke fast lokkene (også formet som en halvsirkel, men de er lengre i bakkant enn bunnen). Jeg valgte å lage doble stikninger overalt for å gjøre veska mer slitesterk. Lukkingen for posene er en løpegang med snor, den er vrangsydd inn i yttersidene på posedelen og stikket fast på undersiden av lokket. Håndtaket ble sydd fast før lokket og fungerer utmerket til transport når du ikke har sykkelveska på bærebrettet. Til slutt sydde jeg fast trykknapper for å kunne lukke lokket. 

Ok, dette var muligens ikke forståelig i det hele tatt,men jeg håper bildene kan være til hjelp hvis du ønsker å lage en slik sykkelveske selv. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig å gjøre det på denne måten for å få til et lignende resultat. Man kan jo også velge et mer vanntett materiale, for eksempel en voksduk. 

Min erfaring med sykkelveska i bruk er at man bør fordele vekta og volumet omtrent likt på begge sidene. Vekta holder veska  mer på plass, og selv om jeg suste ned bratte bakker behøvde jeg ikke å bekymre meg for at den skulle skli av (noe av tankegangen bak å ha et håndtak midt på, som kunne trekkes over klappen på bærebrettet, var at det skulle ha en stabiliserende effekt). Jeg blir nok å sy flere trykknapper på lokket etter hvert (kantene hadde en tendens til å blåse litt opp i motvind), eller så kunne man jo vurdere borrelås eller glidelås. Ved glidelås hadde man heller ikke trengt å lage en løpegang til å lukke posen under lokket. Jeg valgte løpegang til de tilfellene jeg eventuelt blir å frakte med meg lange ting som stikker ut av posene, tenkte at en slik lukking ville være mer praktisk da. 

Men nå skal jeg og Goldie (sykkelen min) planlegge neste utflukt som krever en romslig sykkelveske!













Ingen kommentarer: