søndag 27. april 2014

Vår, vårere, vårest

Våren, kan liksom ikke være helt sikker på hvor lenge den er her av gangen, eller om det i det hele tatt kan kalles vår. Nylig var den her en hel dag, noe jeg sier det med et stort spørsmåltegn på slutten, for vinteren kan like godt komme med ei siste ria i morgen ("våren" er ei spennende tid, jeg føler virkelig den leker med deg: du skal helst bare sitte der rolig og si "phø, sneen er jo ikke borte før juni uansett, og når du tenker over det, så har vi egentlig bare to årstider her oppe i nord, halvt om halvt med vinter og sommer, vår, hmph!"). Uansett, dette var dagen det var sånn passelig vår i Nord Norge; jeg har sett det komme lenge, måsen har jo ikke akkurat holdt kjeft den siste tida, og bakken har vært bar annen hver dag, så er det vår eller er det vår?

Dette er tegnene: "smeltarsny" har forekommet, krokusen har snedd ned 5 ganger, måsen "begynner" klokka 4 på morgenen (ja, dere skjønner hva jeg mener!), hestehoven ser vi gjennom grusen og mellom fjorårets uslåtte gress, "sjura" bygger massive reir og hagen ser ut som fryseboks som desperat trenger avriming. For ikke å glemme blåveisen som er så småknoppet at kameraet med nød og neppe klarer å fokusere. I tillegg er brøytehaugene av sne så store at de med litt god gammeldags nattefrost godt kan klare seg ut juni. Så, jeg tror vi definitivt kan si at våren har gjort sitt inntog! Jess,og snart er det sommer, jeg gleder meg!  

De som tror at jeg farer med ljug og fanteri, eller rett og slett bare syter som en ekte nordlending, jeg har bildebevis, bare sjekk ut disse jeg tok i går!
























Ingen kommentarer: