onsdag 16. oktober 2013

Edderkopp

Ok, jeg vet mange har litt edderkoppskrekk (til alle dere, bare bla fort forbi denne posten!), men jeg kunne likevel ikke motstå å vise disse bildene av et ganske så husvarmt eksemplar. Denne bodde under vinduskarmen utenfor vinduet (takk og pris, tror ikke jeg hadde satt like stor pris på å ha den dinglende over hodet innendørs!). 

Vi bodde i fredelig samkvem hele sommeren og jeg satte pris på at den holdt fluebestanden nede. For de som ønsker at alle edderkopper i verden var borte, bla litt ned på siden og din blodtørst vil bli tilfredsstilt!






Dramatisk vending! En veps kom på besøk og angrep edderkoppen, dette fikk sønnen i huset med seg og tok disse fantastiske bildene. Ser ut for at dette var en lett match for vepsen, større, sterkere og raskere som den var (og ikke et eneste nett i sikte!). Til høyre i bildet ligger beina til edderkoppen som vepsen bet av. Med edderkoppen uskadeliggjort, fløy vepsen avgårde med byttet. Helt utrolig dokumentasjon spør du meg!  






Det er en liten skuffelse å måtte innrømme at vepsehendelsen skjedde tidligere på sommeren en gang, og en god stund før de øverste bildene ble tatt. Man kan jo også lett se at at den edderkoppen som henger så fint foran vinduet mitt er myyyyye større (og har dermed rukket å feite seg opp litt) enn den som falt offer for vepsen!