fredag 27. april 2012

Å vippe håret

Grunnen til at jeg begynte å flette bånd var at jeg hadde en plan om å vippe håret til 17.mai. I fjor rakk jeg ikke å bli ferdig med båndet (mest fordi jeg begynte dagen før!), men nå har jeg tre stykker å velge imellom!

Å vippe håret har vært en måte å samle håret på. Man kunne enten vippe håret med et bånd og bære det slik, eller man kunne knyte et tørkle eller lignende over. Jeg skjønner godt at denne måten å bære håret på var brukt, den er både praktisk og dekorativ. Håret låses på en måte fast, og man får samtidig vist frem sine fineste bånd! 

I prinsippet kan man jo vippe håret med hvilket bånd som helst. Det viktigste er at båndet er langt nok til at man kan knyte det i nakken etter endt vipping. Et slikt bånd bør være omtrent 3 meter langt (mine bånd er vel litt lengre, lengden man trenger avhenger av tykkelsen på håret og på hvor langt det er). Bredden på vippebånd er vanligvis omkring 2 centimeter.
Jeg vet at til de fleste bunadene man vipper håret til, bruker man vevde bånd. Teknikkene som da brukes er brikkeveving og grindveving, som for eksempel til en del bunader fra Telemark (deriblant beltestakken). Det båndet jeg skal vippe håret med er flettet, noe som betyr at neste prosjekt blir å lære meg å veve!

Siden jeg skal vippe håret til en bunad fra et sted uten denne tradisjonen, tar jeg meg friheter når det gjelder utformingen av båndet. Jeg har rett og slett laget meg et bånd jeg har lyst til å bruke. Vil du se hvordan vippebåndet ble laget, trykk her!

Nedenfor har jeg vippet håret steg for steg. Det finnes sikkert lokale tradisjoner for hvordan båndene skal danderes på hodet, så spør erfarne vippebåndbrukere, om du har lyst til å hedre tradisjonene til den lokale måten å gjøre det på!


(foto: Ingibiru)
Først et lite bilde av hvordan håret ser ut ferdig vippet. Riktig så fin og nasjonalromantisk!

(foto: Ingibiru)
Først legger man midten av båndet i nakken og man deler håret på midten. Her kan man jo velge hvor striglet det skal være, personlig syns jeg det får et litt mykere uttrykk når man ikke bruker kam der man ofte får et skarpt skille.


(foto: Ingibiru)
Så surrer man båndet rundt håret fra innerst til ytterst. Her kan man jo velge hvor mye båndet skal dekke håret (dette avhenger jo også av hvor langt båndet og håret er).


 
(foto: Ingibiru)
Når den ene siden er vippet, tar man fatt på den andre. Her er tipset å holde det ferdigvippede i munnen, da ruller det seg ikke opp (så fremt man ikke har en hjelpende hånd til rådighet!). Var vel litt i tvil om jeg skulle ta med dette bildet, for jeg ser mest av alt ut som en sjørøver med en sabel i kjeften, arrr!


(foto: Ingibiru)
Når begge sidene er unnagjort, legger man de oppå hodet. Her får man vel bare prøve seg frem for hva som føles, og ikke minst, ser best ut!  


 
(foto: Ingibiru)
For å låse vippen, legger man båndet i underkant av "hårpølsene" og knyter båndet i nakken.


 
(foto: Ingibiru)
Avslutningsvis kan man jo selv velge å knyte sløyfe eller å la båndet henge rett ned.


Så vil det vise seg, om jeg tør å gå med håret vippet 17.mai i en bunad man vanligvis ikke gjør slikt, og med et bånd som strengt tatt ikke følger tradisjonene. Tror jeg drister meg til det, kanskje jeg er så heldig at bunadspolitiet forsøker å arrestere meg!

3 kommentarer:

Unknown sa...

I LOVE this! New follower! Pop by sometime!
Hugs
Reva

Anonym sa...

Utrolig fint! Har også bunad fra et område uten "vippetradisjon" og har så lenge jeg kan huske misunt dem som har det. Blir like glad hver gang jeg ser noen som faktisk vipper håret, ikke bare legger vippa oppå håret. Kanskje jeg skal være like tøff som deg og lage min egen variant? Fristende..

Ingibiru sa...

I fjor vippet jeg håret til bunaden og følte meg ekstra fin! Det var ingen som så rart på meg, selv om det var første gang vipping hadde skjedd til den bunaden (iallfall så jeg har hørt og observert). I år var håret dessverre litt for kort, men kanskje til neste år!