onsdag 18. april 2012

Hyttetur

I påsken var jeg på skitur bare én gang, og i den anledning ble det tatt godt med med bilder (for slikt må da dokumenteres kraftig, siden det ikke er hvert år slikt skjer!).

Turen i år gikk til familiens hytte, som dessverre ikke brukes nok, enda beliggenhet og natur er fantastisk! Det kan nok ha noe med hyttas tilstand å gjøre, som ble bygd for omtrent femti år siden og har fått stått ganske så uendret, men noe flikking og ny utedo har det da blitt!

En liten billedkavalkade av årets skitur/hyttetur følger herved:

(foto: Ingibiru)
Først et lite bilde av løypa ned til hytta. Fantastisk vær den dagen (ellers hadde nok ikke turen blitt noe av)!


(foto: Ingibiru)
Her ser vi hytta fra forsiden, vinduet øverst er fra hemsen.



(foto: Ingibiru)
Hvem er det som tatt seg en tur inn i hytta? Den mest vanlige gjesten er visstnok røyskatt som lager et himla rot!



(foto: Ingibiru)
Se på det taket! Selv om det er i ferd med å bryte sammen, så er det jo så vakkert, nesten som en botanisk hage (eller av bibelske proposjoner: "de hengende hager fra Senja")!




(foto: Ingibiru)
Over til innedelen av skituren. Jeg måtte mimre litt og dokumentere interiøret. Ut fra stilen å dømme, så er krydderiene i krydderhylla fra 1970-1990-tallet?!



(foto: Ingibiru)
En fiffig detalj før man går ut døra (savner speilet som brukte å henge her!).




(foto: Ingibiru)
På hemsen og det obligatoriske "bordet" med stearinlys og fyrstikker. Stilt opp under vinduet står den livsnødvendige myggnettingen (hytta ligger plassert mellom enorme myrområder, og sommersesongen hadde ikke vært mulig uten beskyttelse fra de små blodsugerne!).



(foto: Ingibiru)
Fra hemsen og ned trappa ser man "badet". Mang en kattevask har blitt utført her i løpet av årene!




Foto: Ingibiru)
Utsikt opp mot den gamle og den nye utedoen (den nye kan dessverre ikke brukes enn så lenge. På grunn av manglende hengsler er den spikret igjen!).



(foto: Ingibiru)
Ok, jeg hadde inget valg da jeg måtte på do; det ble gamledoen. Som dere ser, er det en grunn til at det er bygget et nytt utedo. Bortsett fra at det var kaldt ute (og jeg kviet meg av den grunn), så hadde snøføyka blåst inn fra de meget glisne veggene. Dorullene var enten mumifiserte (enkelte var sikkert over 10 år gamle), eller så var de frosset fast i underlaget (heldigvis hadde jeg medbrakt!). For å toppe det hele av, så måtte jeg måke meg inn (sikkert nesten to meter snø akkurat der), og gjøre ærendet mitt med døra åpen (heldigvis var det ingen som kom gående forbi akkurat da!).

Jeg kan nesten ikke vente med å ta turen tilbake (...til hytta altså, ikke utedoen)!



Ingen kommentarer: