søndag 4. mars 2012

Grønn ape

Nylig kjøpte jeg krympeplast på en av Tromsøs hobbyforretninger. Det er plastark man kan tegne på, og klippe til ønsket form før man krymper det i stekeovnen. Meget enkelt å bruke, og resultatet blir omtrent 1,5 millimeter tykt og hardt. Etter at man har tatt det ut av ovnen er det fremdeles mykt og formbart. Rekker man ikke å forme det, er det ingen krise; legg krympeplasten tilbake i ovnen og den blir myk igjen.

Mitt første prosjekt ble en grønn ape, etter ei tegning i ei skissebok. Krympeplasten krymper jo, og etter instruksjonen om lag til en tredel av opprinnelig størrelse. Så fra en grov skisse til en nusselig liten skapning, gikk tankene til mulighetene av et hav av "mini-me"!



(foto: Ingibiru)
Dette er skissen av apen som var et ganske grovt utgangspunkt. Jeg valgte å legge plastarket oppå og tegne av motivet, for så å klippe det ut. Man kan selvfølgelig tegne på frihånd! Det kan være et problem å finne tegneredskaper som sitter fast, vannbasert tusj funker dårlig. det bør være fargeblyanter (og lignende) og vannfast tusj.  

(foto: Ingibiru)
Og her har vi krympeplastvarianten av apa (ferdig krympet, jeg tok ingen bilder før, litt ivrig!). Til å tegne med brukte jeg fargeblyant og sprittusj. Fargene blir mer intense etter krympingen.



(foto: Ingibiru)
Man kan ane et hull i hodet på apen (jeg tenkte å bruke den til anheng), som må lages før man krymper (og betraktelig større! Husk krympinga!). Hull er fint å lage med hulltang eller hullemaskin.


(foto: Ingibiru)
De var like store en gang! Her ser man tydelig hvor mye krympeprosessen tar bort av størrelsen.



(foto: Ingibiru)
Lost in space, eventuelt spacemonkey... uansett, krympeplasten har en matt side man tegner på (fargene lukkes inne ved krymping) og en blank som man kan velge å se motivet gjennom (det blir da speilvendt). Jeg klipte til figuren og det ferdige resultatet får ganske skarpe kanter. Ønsker man et mer avrundet uttrykk, kan man file kantene ned.



Ingen kommentarer: