fredag 17. februar 2012

Tøfler

Jeg vil gjerne presentere den tingen jeg oftest har gitt bort som gave, nemlig tøfler! Det har blitt en del av de opp gjennom årene, og etter et lite regnestykke kom jeg opp i over tyve par (typisk nok har jeg ingen selv!).

Litt tilfeldig at dette har blitt den hyppigste gaven, men det løsnet da jeg ga bort et par tøfler som aller mest lignet på et par lauvmakk. Paret var strikket og deretter tovet i de meget iøynefallende fargene irrgrønn og neongul. Jeg var meget usikker på responsen, de var jo til en voksen mann, men svigerbror falt pladask, og jula var reddet!

Etter det har det blitt en tradisjon med tøfler, og det ene paret skal helst overgå det andre i stil og flauhetsfaktor. Målet er da ikke å lage et par trauste og trygge tøfler! Nei, jo grellere dess bedre! Dette gjelder først og fremst for mannetøfler, dametøfler kan gjerne være litt mer nedtonet (men vi blir da heller ikke like flaue over pompom, dusker, blonder, sløyfer og frynser!).

Nylig fikk jeg et gledelig gjensyn med en del av tøflene, og nedenfor kommer en liten parade!



(foto: Ingibiru)
Jeg får bestandig en trang til å leke litt med tingene når jeg skal fotografere dem. Her ble det til at tøflene gikk i tog!



(foto: Ingibiru)
Dette er siste par ut hittil. Inspirasjonen kom fra "Reisen til Julestjernen"; litt samme type stil og grelle farger (som jeg assosierer med denne norske filmen fra 1976). Kanskje det er hoffnarrens tøfler?



(foto: Ingibiru)
Av disse tøflene får jeg helt klart en japansk følelse (vet ikke hvorfor, og kanskje er det ingen andre som ser det heller!).



(foto: Ingibiru) 
Dusker er fantastisk dekorativt, og en smule flaut (den beste kombinasjonen av alle!)!


Et tips til å øke flauhetsfaktoren er å bruke virkemidler som Liberace i sin tid var en mester i; overdådighet er aldri feil. Pøs på med rysjer og andre dekadenser; ingenting er som en mann med utspjåka fottøy!  


Ingen kommentarer: