søndag 6. november 2011

Boks

Jeg elsker bokser, så selvfølgelig måtte jeg gjøre et forsøk på å lage noen!

Jeg elsker også alt som er dekorativt, litt på kanten (smaksmessig), og det praktiske! Fungerer ikke designen praktisk i bruk (da når det gjelder ting som skal kunne brukes!), blir det skrotet og forsøkt gjenopplivet i en annen form. Slik ble det også litt med boksene jeg lagde.
Først var det formen, skulle boksene være firkantede eller runde? Hva skulle de lages av? Skulle jeg bruke lim eller ikke?

Løsningen falt i første omgang på en rund form med lokk.
Jeg valgte å ikke bruke lim overhodet, dette på grunn av at jeg ønsket å bruke tekstil som et dekorativt ytre, og lim har en tendens til å slå gjennom. På grunn av valget om å ikke bruke lim, var den runde formen fin å bruke. Jeg følte den var enklere å kle med tekstil (nå har jeg vel egentlig ikke testet ut om denne teorien stemmer, for hittil har det bare blitt runde bokser! Det er en stund siden jeg hadde denne diskusjonen med meg selv, så jeg får vel bare stole på at det jeg kom fram til var rett konklusjon!).

Som skjelett valgte jeg å bruke kraftig papp (jeg elsker papp!), en tykkere i lokket og en mer smidig i kanten rundt. Den smidige pappen var nødvendig, for jeg hadde konstruert boksen slik at den hadde en "løpegang" man skulle dra pappen gjennom. Lokket og bunnen trengte å være stødige, og trengte derfor en annen type papp.

Etter å ha lagd fem bokser med bare søm som festeteknikk, vurderer jeg sterkt bruken av lim igjen, men inntil videre blir konseptet for de runde boksene null lim.

For å beskrive boksene litt nærmere, kan jeg si at de er i kakeboksstørrelsen. De har et lokk som er festet i kanten bak og med bånd i front til lukning. Lokket ble festet, fordi det var det som fungerte best i praksis.
Boksene har et ytre og et indre av tekstil, og kantebånd rundt lokk og base.

Jeg har beholdt to av boksene selv, og i de oppbevares blant annet duskringer og reflekser. De står stablet og hører litt sammen, selv om dekoren utenpå er totalt forskjellig!


    (foto: Ingibiru)
Her er den ene boksen knyttet igjen, sjekk ut de frynsene! Jeg likte også godt kombinasjonen knallfarger og sort/hvitt.


                                 (foto: Ingibiru)                                    
Her et nærbilde av dekorasjonen på lokket, som er av silke og et stoff fra 1960-tallet.



    (foto: Ingibiru)
Her har vi boks nummer to som var den første jeg lagde. Den har et overtrekk i et stoff jeg kjøpte på loppemarked, og hvis jeg skulle ha gjettet, ville jeg ha tippet at det er fra 1960-tallet.
Det er bare å slå det fast med en gang, 1960-tallet har mange av de fineste mønstrene og fargene!



                                  (foto: Ingibiru)                                  
Her ser vi yndlingsboksen på gløtt, og man kan skimte noen brosjer og en refleks.

Ingen kommentarer: