mandag 31. oktober 2011

Duskring, steg for steg

Jeg har lyst å dele hvordan man lager en duskring, eller iallfall hvordan jeg lager den! 

Ideen var å få til en ring som syntes godt, var behagelig, og der materialet var enkelt å få tak i. For hvordan lage en ring fra bunnen av når man ikke har sølv, gull eller edelstener? Svaret er; man tar hva man har!

Jeg liker å jåle meg av og til, og da skal det helst synes! Har i mange år sett praktfulle cocktailringer bært av glamorøse kvinner. Det var slike ringer jeg ønsket å lage meg; store blikkfang som kunne sees fra månen!
Så hvordan angripe oppgaven praktisk? Jeg tenkte først på å bruke harde materialer som stener, plast, perler og metall. Ganske tradisjonelle smykkematerialer, men ikke bestandig like lett å ha med å gjøre! Det ble derfor helt naturlig for meg å ty til mykere materialer og bruke teknikker som søm. Det er jo tross alt det jeg har holdt på med mest!

                                            Her er oppskriften steg for steg på en duskring:

                                                                  (foto: Ingibiru)

Først et lite oversiktsbilde av en håndfull duskringer, de ser akkurat ut som sukkertøy!


                                                               (foto: Ingibiru)

Finn først noen farger du liker, bland gjerne flere! Bruker du litt tykt og porøst garn, kan resultatet bli ekstra fint og loddent! Jeg bruker ingen mal for oppsnurringen av garnet, men over et par fingre med litt avstand bruker å fungere fint. Dusken skal likevel klippes ned og formes etterhvert!


(foto: Ingibiru)


(foto: Ingibiru)


                                                                   (foto: Ingibiru)

Etter å ha knyttet en kraftig tråd rundt det opptullede garnet (veldig lurt å ha tredd tråden gjennom en nål først), så kan man sy gjennom garnet på tvers noen ganger. Dette gjør at ulltrådene holder seg bedre på plass og ikke sklir ut så lett! NB; ikke klippe av tråden, den får man bruk for senere!


(foto: Ingibiru)


                                                                    (foto: Ingibiru)

Etter å ha frisert dusken litt er det på tide å lage ringen den skal syes fast i. Jeg liker å bruke strikk med litt farge (hoppestrikk er ypperlig!). Mål rundt fingeren med strikken, klipp av så man har ca 1 cm ekstra på hver side til sømrom.


(foto: Ingibiru)


                                                                   (foto: Ingibiru)

Etter å ha sydd sammen endene på strikken (med ca 1cm sømrom), bretter man inn sidene og syr de fast.


                                                                     (foto: Ingibiru)

Når man har faldet inn endene på strikken, kan man feste dusken. Da er det lurt å ikke ha klippet av den tråden man brukte til å knyte sammen dusken med. Sy godt fast, slik at dusken legger seg inntil ringen. Fest tråden, klipp av og ferdig! 


                                                                       (foto: Ingibiru)

Til slutt kan man stusse dusken til den får en fin form. Da er det veldig praktisk å ha ringen på fingeren når man gjør det!




1 kommentar:

Veronika sa...

Super:) Ser jeg kan få ringer til en hver anledning(farge:)) nå!