søndag 11. september 2011

Refleks

Så passende å skrive om høstmørket og samtidig høre på Jamie Woons "Night Air"! For nå kan vi ikke nekte lenger, årstiden for mørke kvelder er her, og behovet for å synes melder seg.

For min del har refleks blitt en greie jeg nå går med året rundt. Dette fordi refleksene jeg har nå også tåler synet av dagslys. De er dekorative, og hvis man ikke visste det, hadde man kanskje ikke skjønt at funksjonen egentlig var å synes i mørket.

Min glede av å bruke refleks utenfor sesongen har nok ikke alltid vært til stede. Før hadde jeg nok til og med en anelse vegring mot refleksbruk generelt. De var jo stygge, hang i veien eller jeg husket aldri å ta de frem!

Høsten for ett år siden kom jeg opp med løsningen på min refleksvegring. Jeg ville lage en refleks som var et dekorativt element og samtidig praktisk i bruk. Resultatet ble en refleksnål som kunne festes på jakka, veska eller lua. Materialvalget falt på en kombinasjon av skinn og refleks med ei nål på baksiden. Skinnbruken var for å kunne få fram små detaljer i motivene, samtidig som det var slitesterkt.

De første motivene ble dyrehoder av blant annet hjort, katt, ape og hund. Etter hvert ble det også blomster, skyer, paraplyer og vinger.
Personlig har jeg plukket meg ut to favoritter. Den ene er en regnværssky med helårs leiekontrakt på ei skulderveske, og den andre er ei ugle som bor stedfast på yndlingsjakken.

Jeg mener ikke at man skal gå bort fra bruken av konvensjonelle reflekser, men disse refleksbrosjene er et fint supplement. Spesielt hvis man er litt pyntesyk, og ikke helt fikser refleks på hyssing med reklametrykk!

(foto: ingibiru)

Ovenfor ser vi noen av dyrehodene jeg først kom på. Mange av dem har havnet på klærne til barn, men ingenting i veien for at voksne også kan bruke dem, jeg har jo selv ei ugle!


                                                                     (foto: ingibiru)
Her ser vi det eneste paret av refleksvinger som ble laget. Heldigvis kjenner jeg eieren og får sikkert gleden av å beskue de igjen!


2 kommentarer:

Ragnhild sa...

Har vært veldig fornøyd med apa mi :) Forresten opptaga vi at etuiet jeg fikk av deg funka godt også som firfislefanger; du er med andre ord et multitalent!

Tidsreise sa...

Kjøpte en katterefleksbrosje av deg i går! Genial og fin. Har skrevet om den på bloggen min. Sjekk ut minnefinner.blogspot.com