torsdag 22. september 2011

Nattfotografering

Har lenge hatt lyst til å fotografere campus på universitetet i Tromsø i mørke. De har litt av et lysshow, og det er jo et pluss at det stort sett er folketomt på denne tiden av døgnet. Det blir slik en fin øde stemning.

Jeg visste jeg skulle ut en tur på kvelden i dag, og var forutseende nok til å putte fotoapparatet i lomma. Apparatet er riktignok bare et lite digitalt kompaktkamera, og bildekvaliteten er det kanskje så som så med. Jeg velger å se på dette som en bra ting; bildene blir ofte litt uklare og dermed veldig stemningsfulle.

Universitetsområdet har mange interessante motiver for en fotosafari, både innvendig og utvendig. Ute er det en variert arkitektur og et velhodt parkanlegg (noe som er en fryd så langt nord!). Det finnes også en god del kunstverk og utsmykninger som definitivt fortjener et nærmere studie.

Det er to helt forskjellige uttrykk på området dagtid og nattestid. På dagen ser man det hverdagslige i materialene, som på natten omgjøres til en magisk scene av lyssettingen.

På bildene nedenfor har jeg valgt ikke å bruke blits. Det blir litt grovt ser jeg, men blits føltes feil. Man ville nok ha tatt bort litt av stemningen lysene skapte.


                                                                     (foto: Ingibiru)
Her ser vi en av søylene i den ene enden av en slags akveduktlignede konstruksjon. Den er opplyst nedenfra av en spotlight innfelt i bakken.
Hm, det her begynner å ligne mistenkelig på en slags arkitekturrapport, og det var da absolutt ikke meningen!

                                                                         (foto: Ingibiru)


Her ser vi den mystiske konstruksjonen med søyler, for meg ser det virkelig ut som en akvedukt. Den går litt planløst tvers over gata, og har ingen åpenbar funksjon. Enten skjuler den en masse teknisk utstyr, eller så er det rett og slett en akvedukt! 

                                                                       (foto: Ingibiru)
Her ser man det jeg velger å kalle den japanske dammen, den ligger utenfor bygget der de blant annet underviser i marine fag. Dette er åpenbart et vannanlegg med tydelige referanser til det som foregår inne i bygget bak. Hvorfor det japanske preget, kanskje det har noe med diplomati å gjøre?

                                                                     (foto: Ingibiru)
Ja, dette er også på universitetsområdet, nærmere bestemt i TANN-bygget. En fiffig løsning på rørproblematikken; still den ut og gjør det svært! For at det ikke skal være noen tvil, mal bakgrunnen i en kontrastfarge for en ekstra synliggjørende effekt!


                                                                      (foto: Ingibiru)
Dette er også fra TANN-bygget, der man kan stå utenfor og se gjennom en åpning i veggen og inn til et opplyst område ved inngangspartiet. Jeg ser jo at dette motivet tydelig har barokke trekk; forgrunnen er mørk, mens et gudommelig lys setter fokus på det viktige, nemlig inngangen til tanntrekkerne!

                                                                       (foto: Ingibiru)
Her et lite lykketreff, en møll kom og satt seg på meg, mitt favorittbilde! Må jo også tilstå at jeg så den komme, for så stille meg strategisk i veien! Den hadde inget annet valg enn å bruke meg som landingsplass, og det ble et veldig kalkulert bilde i så henseende. Pytt pytt, alle store naturfotografer driver jo med litt juks nå for dagen!

Når jeg nå ser gjennom disse bildene, kan jeg konstantere at mitt kamera ikke nøvendigvis er verdens beste, og at jeg muligens snakket litt for varmt om dets evne til å ta sjarmerende uklare bilder.

Jeg sender herved et julegaveønske om nytt kamera ut i verden! Kanskje en eller annen onkel Skrue forbarmer seg over meg (og synes jeg er verdens beste fotograf, som i tillegg fortjener en teknisk forbedring av utstyret!).





1 kommentar:

Ragnhild sa...

Masse fine bilder. Det er så fasinerende at ting kan se så annerledes fra tidspunkt til tidspunkt og person til person.